miercuri, 18 ianuarie 2012

gumpoldskirchen, mandria vinului vienez

gumpoldskircen, rustic country charm for city sophisticates - zice un pliant de la hotel facut de-un copywriter inspirat. sa tot fie vreo cinci - sase ani de cand am descoprit locsorul asta si de-atunci ma trage ata aici, asa cum ademneste africa pasarile calatoare si parndorful romanii scapatati.
cum vine toamna, ma manaca-n talpa si tzusht imi iau zborul spre biserica din gumpold. nu, nu ca sa-mi depun icrele, ci ca sa degust(a se citi pana dimineata) minunatele vinuri din zona asezonate cu mancaruri sofisticate despre care amintea si pliantul de la hotel.

sursa foto: winzer hotel
an de an trag la acelasi hotel, winzer, al mai dragutz din sat, cu camere care poarta toate nume de, cum altfel, soiuri de vin. prima data am stat in camera chardonnay si mi-am baut mintile cu un riesling genial, ultima oara am nimerit mai bine: am stat in camera gruner veltliner si am baut cu spor .... ati ghicit, un cupaj rosu - despre care poti sa povestesti si nepotilor. gruner veltliner-ul l-am luat la pachet, asa, ca sa nu dezonorez camera, hotelul si minunatele gazde. si bine am facut.

fa pa dracu-n patru si scoala-te mai devreme de 10 ca sa prinzi minunatia de mic dejun de la hotel. numai pentru asta si-as veni pe jos pana la viena. sase feluri de paine de casa, 10 tipuri de branza cu/fara mucegai, cu nuca, piper sau verdeata, gem de struguri facut in casa, foie gras si pate de porc facute in casa, prosciutt crudo, patru tipuri de oua si omlete, fresh de grefe, portocale si nectar de caise, 'nspe tipuri de ceaiuri sub forma de piramida si cireasa de pe tort, oh daaaaa, dumnezeu e austriac!,  espresso gratuit

[ nu stiu cum se face ca-n industria hoteliera nu-i nimic mai de pret ca espresso. poa' sa-ti dea cateva sticle de apa-n camera gratuit la intercontinental in paris, poa' sa-ti dea o sampanie la crowne plaza in times square da nu care cumva sa speri sa primesti un espresso la micul dejun! 0.80 centi pe strada in italia, ba chiar 0.5 daca esti chitibusar si stai sa cauti dar la hotelurile de staif e lucru mare! cand aud: i'm sorry but for espresso you have to pay extra, pica ceru' pe mine! am incheiat paranteza.]

o straduta pietruita, stransa de case cu salbe de muscate si ghivece cu arbusti se taraie la deal spre primarie, nu inainte de-ati dezvalui unde sfarseau vrajitoarele pe vremea vasnicului imperiu austro-ungar, sub sfanta obladuire a bisericii catolice: la stalpul infamiei.

la marginea satului incep viile bine ingrijite, sursa bunastarii a zeci de producatori locali, care au zeci de audi break. nu-i casa-n sat care sa nu aiba o micro crama, care sa nu vanda vin, care sa nu gazduiasca oaspetii veniti de prin toate colturile lumii si sa nu aiba un audi break.

celei mai bune crame din sat ii zice krug. si-aici vroiam sa v-aduc cu povestea. krug cel mic, pe numele lui de austriac rigid care-nchide carciuma la 12, gustav, a facut ce-a facut si-a modernizat vechea crama, a mutat-o in afara satului si s-a apucat sa faca vinuri meseriase pe care sa nu i le mai cumpere turistul neamtz la pret de cola. iac-asa a scos un senzational pinot gris cu care-a batut toate pinot gris-urile din italia in 2007 la un concurs de profil.

cuve-ul die versuchung(ispita), e vinovat pentru orele tarzii la care am ajuns in camera, unde nu am baut gruner veltliner. il gasesti atat la el acasa, in crama de pe straduta principala cat si pe meniul  restaurantelor cu staif  din zona vienei. daca te bate gandul sa iei butelca aia mare sa stii ca are fix 18 litri ;)

ispita asta e un cupaj de cabernet sauvignon, zweigelt si blauer burgunder(ultimii doi sunt veri primari cu pinot noir). are o culoare inchisa, plina, densa. striga din sticla ca-i trebuie decantare, iar la carciuma unde am mancat ne-a fost servit decantat, in pahare generoase. are nas frumos de vanilie si fructe de padure iar in gura iti dezvaluie mure si note condimentate, as zice chilli. zer gutt, her gustav!

pentru ca orice are pretul pe care-l merita, daca vrei sa-l bei te usurezi de 25 de euro la crama si de peste 40 la restaurantele de care va vorbeam. si pentru ca batea vantul tare, mi-am uitat pulovarul aici:

care treci p-aici intreaba de un pulovar bleumarin cu fermoar ;) , ofer recompensa o sticla goala de amarone! nu mai tin minte daca acum sau anut trecut am degustat  cabernetul sauvignon private 2009 si nu mai tin minte daca era mai bun sau nu ca die vesuchung insa ce tin minte e ca am luat cateva sticle de gruner veltliner pentru acasa .

culmea e ca desi asta valoreaza pe jumatate, 12 euro, mie mi-a placut la fel de mult ca varietatile lui rosii. eh, cine sa-l mai inteleaga pe gustav? varianta 2010 e ierboasa, nitel mineral, usor piperat si cu un damf de marar. bine racit alaturi de niste creveti cu usturoi se ia ca medicament. abia astept sa vina toamna.

ps. heurigen e o taverna austriaca unde se serveste heuriger, cunoscut si in alte tari ca: primul vin,  beaujolais nouveau, novello etc. "heuer = de anul acesta". heuriger poate fi cu precadere alb: gruner veltliner, riesling, neubruger sau rosu: zweigelt, blauer burgunder, st laurent precum si most(must nefermentat) sau sturm(must fermentat) si se serveste pana la 11 noiembrie, dar astazi nu e nimic anormal ca tavernele sa fie deschise tot timpul anului. tavernele mari care pot primi 3-4 autocare de turisti odata, dotate cu crame sau curti interioare, deschid deobicei la date fixe si tot vienezul e la curent cu calendarul lor. tavernele mici pot fi deschise tot timpul anului caz in care au agatat la poarta un manunchi de crengute de pin.
vinul se serveste deobicei la carafa si se consuma ca atare, cu apa minerala - gespritzter, sau cu almdudler si se numeste bauernmischung. nota e deschisa pana la plecare dar pentru mancare te duci la bufet de unde iti cumperi mancare gatita. vei gasi: liptauer brot - crema de branza cu paprica, mezeluri crud uscate, pate de casa, schinken - sunca de porc, mai multe tipuri de branza, schweinsbraten mit sauerkraut- porc crocant la cuptor cu salata de varza, kartoffelsalat, sauerbraten - porc rumenit la cuptor, pre-fezandat in otet.